kontaktovat

Návštěvnické centrum

Příběh Laudonova domu

Dům U Laudona tvoří nároží jihovýchodní fronty domů na nynějším Masarykově náměstí. Od roku 2011 zde sídlí mimo jiné Návštěvnické centrum Nový Jičín – město klobouků. Ve svých stálých interaktivních expozicích připomíná místní tradici kloboučnictví a osobnost maršála Laudona.

Divadlo, hudba i smrt

První písemná zmínka o právovarečném domě čp. 45 na náměstí pochází z roku 1602, kdy byl jeho majitelem soukeník a šenkovní měšťan Georg Söllner. Jeho rodina vlastnila dům do poloviny 18. století, kdy se stal majetkem rodiny Hauschildů. Za 4 850 zlatých ho v roce 1784 odkoupil hostinský Johann Kreuzburg. Dům sloužil jako zájezdní hostinec.

Na jaře 1790 sem zavítal proslulý generál Ernst Gideon von Laudon, který zde 14. července téhož roku po krátké nemoci a ve velkých bolestech zemřel. V roce 1800 vznikl v prvním patře zadních partií domu velký taneční sál. První divadelní představení v roce 1823 navštívil František Palacký. V roce 1835 si sál pronajal Sebastian Bilimek. Jeho pozvání roku 1845 přijal Johann Strauss starší se svým orchestrem, v letech 1847 a 1849 tady koncertoval jeho syn. Oba zde byli také ubytováni.

Laudon, nebo Londýn?

Z původního zájezdního hostince se v 80. letech 19. století stala Schermerova kavárna, roku 1903 přejmenovaná na Café Laudon. Po pádu Rakouska-Uherska pozměnila svůj název na Café Londýn, aby se zakrylo jméno připomínající slavného rakouského vojevůdce. Přesto v povědomí novojičínských občanů zůstala Laudonova kavárna.

Dům patřící městu byl v roce 1958 prohlášen za nemovitou kulturní památku. Na jeho čelní fasádě byla roku 1990 odhalena busta s pamětní deskou na počest slavného generála Laudona. V roce 2011 se hlavním provozovatelem budovy stalo Návštěvnické centrum Nový Jičín – město klobouků.

Káva, klobouk a informace

Kromě Návštěvnického centra Nový Jičín – město klobouků zde působí kavárna s názvem Caffè Caffè a podniková prodejna Concept Store TONAK. Vedle posezení u dobré kávy a nákupu klobouku může příchozí využít služeb informačního centra. Jeho hlavním posláním je turistická informační činnost a propagace města doma i v zahraničí.

Zdejší zaměstnanci poskytují všeobecné informace o městě a jeho okolí, o sportovních a kulturních akcích, vlakových a autobusových spojích, vedou databázi firem a podniků. Celou budovu pokrývá free WiFi síť, volný čas tady mohou trávit všechny věkové skupiny, včetně rodin s malými dětmi. Samozřejmostí jsou dětská herna, přebalovací pult a bezbariérové přístupy.

Vzhůru za zážitky!

Laudonův dům nabízí dvě zážitkové expozice. První přibližuje zejména technologický proces výroby klobouků. V přilehlé zkoušírně si lze vyzkoušet množství klobouků, čepic i doplňků a vybrat z nich nejslušivější model. V něm se návštěvník může vyfotit v digitálním kiosku a snímek poslat jako pozdrav rodině či známým.

Druhá expozice představuje osobnost generála Ernsta Gideona Laudona. Zaujímá několik místností, z nichž každá sleduje jinou etapu života slavného vojevůdce. Mezi největší lákadla patří třímetrové dioráma vítězné Laudonovy bitvy u Domašova s více než pěti sty cínovými vojáčky. Jaké je to být dělostřelcem, si mohou návštěvníci vyzkoušet pomocí jedinečné otáčející se repliky děla, namířené na pověstnou bělehradskou pevnost Kalemegdan. Součástí expozice je zábavná kvízová hra Laudoncaching.

Celý objekt je bezbariérový a prostory expozic jsou klimatizované.

Při jejich návštěvě si můžete své věci uschovat v uzamykatelných skříňkách.

V objektu jsou k dispozici přebalovací pulty.

Na vaši návštěvu se těší kolektiv Návštěvnického centra!

Text: Radek Polách, Kristýna Zetková

 
V objektu Návštěvnického centra se nachází:


• Interaktivní Expozice klobouků – technologie výrobního procesu, zkoušírna, ateliér

• Interaktivní Expozice Generál Laudon – popisuje významné události vojevůdcova života

• Turistické informační centrum (TIC) a informační kancelář městské hromadnáé dopravy (MHD)

• Galerie

• Reprezentační prodejna klobouků Tonak

• Stylová kavárna

 
Členění organizační složky (úseky):


• Turistické informační centrum (TIC) a informační kancelář městské hromadnáé dopravy (MHD)

• Expozice a marketing cestovního ruchu

• Zahraniční vztahy

• Propagace a ekonom

 

Úspěchy Návštěvnického centra


2012

• Prvenství mezi turistickými informačními centry v Moravskoslezském kraji za kvalitu a inovaci, zařazení mezi TOP 10 atraktivit České republiky.

• Ocenění hejtmana Slezského vojvodství za zásluhy o rozvoj turistiky v tomto polském regionu.

2013

• Ocenění starostky hostitelského města za nejzajímavější stánek a organizaci dílny pro mládež na Mezinárodním veletrhu turistiky, průmyslového dědictví a důlní turistiky v polském Zabrze.

2014

• 3. místo  v soutěži „O nejlepší turistický produkt turistické oblasti Beskydy–Valašsko“.

2016


• 1. místo v soutěži o nejatraktivnější stánek na Mezinárodním veletrhu cestovního ruchu a průmyslového dědictví v polském Zabrze.

2017

• 3. místo v anketě Informační centrum Moravskoslezského kraje, vyhlášené A.T.I.C. ČR a vydavatelstvím Kam po Česku.

• zápis do České knihy rekordů za „Největší sousoší vyrobené 3D tiskem“.

2018

• Obhajoba 3. místa v anketě Informační centrum Moravskoslezského kraje, vyhlášené A.T.I.C. ČR a vydavatelstvím Kam po Česku.

2019

• Cena za „Nejlepší turistický počin v Beskydech za rok 2018“ pro akci Pivobraní, pořádanou Návštěvnickým centrem – udělena 23. května 2019 na Fóru cestovního ruchu v Příboře.

 

X